W myśl ustaw regulujących działanie podmiotów z branży turystycznej, podróżnym przysługuje szereg roszczeń wobec organizatora, który nie wywiązał się z zawartej umowy. Przedsiębiorstwo, które organizuje na przykład przeloty i zakwaterowanie, ma szereg ustawowych obowiązków wobec klientów. Choć wciąż niewielu turystów zdaje sobie z tego sprawę, niespełnienie tych obowiązków może być podstawą do żądania odszkodowania.
Miało być pięknie, wyszło tak sobie. Hotel miał mieć klimatyzację – i miał, tyle że akurat u nas ona nie działała. Większość atrakcji rzeczywiście się odbyła, ale akurat ta jedna, na której nam zależało, została odwołana, bo nawalił miejscowy przewoźnik. A biuro turystyczne w Polsce nie poinformowało, czym na miejscu dojedziemy z lotniska do oddalonego o 50 km hotelu – i okazało się, że transportuje nas zdezelowany autobus, który tę trasę pokonuje w dwie godziny.
Co teraz? Czy to już sytuacja, w związku z którą mogę mieć roszczenia wobec firmy? Do kogo się zgłosić?
Obowiązki operatorów turystycznych wobec klientów
Część osób w takiej sytuacji pomyśli: „no cóż, trudno, takie rzeczy się zdarzają” i pogodzi się z tym, że nie wszystko na wakacjach było takie, jak się spodziewali.
Tymczasem warto pamiętać o niezwykle ważnej rzeczy: operator ma obowiązek wywiązać się z zawartych w umowie postanowień, a klienta dokładnie poinformować o wielu kwestiach jeszcze przed jej zawarciem. Między innymi:
- O cenie (z uwzględnieniem dodatkowych opłat i podatków),
- Czym i jak dojedzie na miejsce,
- Jakie będą warunki zakwaterowania,
- Co przysługuje klientowi w razie, gdyby warunki nie były spełnione.
To tylko kilka przykładowych informacji, jakie przedsiębiorstwo zobowiązane jest udzielić klientowi przed zawarciem umowy. Lista jest dłuższa, a pełny jej zakres reguluje ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, która weszła w życie 1 lipca 2018 r.
Nieudane wakacje – sprawa dla adwokata?
Czy warto iść do adwokata, kiedy podejrzewamy, że biuro turystyczne nie dotrzymało postanowień wynikających z umowy lub nie dopełniło obowiązku informacyjnego? Jak najbardziej! W wielu przypadkach możliwe będzie uzyskanie zwrotu poniesionych kosztów.
Wiele zależy od interpretacji przepisów oraz postanowień zawartych w umowie. Każdy przypadek jest indywidualny, dlatego klient powinien zapytać adwokata, czy jego ocena sytuacji jest prawidłowa, jakie roszczenie mu przysługuje oraz jak się zachować, aby było możliwe dochodzenie tych roszczeń.