Kupowanie przedmiotów na internetowych aukcjach wiąże się z pewnym ryzykiem. To jak kupowanie przysłowiowego kota w worku: towaru przed zakupem nie możemy zobaczyć ani przetestować. W efekcie zdarza się, że odbieramy przesyłkę, a w niej jest towar niezgodny z opisem lub niedziałający. Wtedy pojawia się pytanie: jak uzyskać zwrot pieniędzy od sprzedającego? Niestety nie zawsze będzie to proste i może wymagać konsultacji z adwokatem.

Popularne portale aukcyjne z reguły stosują mechanizmy chroniące kupujących. Jeśli chodzi o zakupy przez internet prawo stanowi jasno, że klient mający zastrzeżenia co do zakupionego towaru i sprawy nie udało się rozwiązać w bezpośrednim kontakcie ze sprzedawcą, np. w przypadku Allegro, może rozpocząć tzw. Dyskusję. Jest to zasadne w następujących przypadkach:

  • Zamówienie nie dotarło do kupującego,
  • Przedmiot różni się od opisu w ofercie,
  • Zamówienie dotarło niekompletne,
  • Kupujący ma problem z odstąpieniem od umowy,
  • Zamówienie dotarło uszkodzone,
  • Kupujący ma problem po odesłaniu przedmiotu do sprzedającego.

Zakupione urządzenie nie działa

Wyobraźmy sobie sytuację, w której klient na portalu aukcyjnym kupił używany sprzęt elektroniczny o wartości 1000 zł. Według opisu przedmiot powinien być w pełni sprawny. Niestety, po dokonaniu zapłaty i otrzymaniu przesyłki okazało się, że sprzęt z niewiadomego powodu nie uruchamia się. Klient poprosił sprzedawcę o zwrot pieniędzy, lecz ten uparcie twierdzi, że „u niego wszystko działało jak należy” i ostatecznie strony nie dochodzą do porozumienia.

połamany telefon
Zakupy w sieci nie zawsze są udane, jednak z pomocą adwokata nawet najtrudniejszy spór ze sprzedawcą może mieć szczęśliwy finał

Kupujący postanowił więc w rozwiązanie sporu zaangażować portal aukcyjny. Mimo prób wyjaśnienia sprawy i załatwienia jej z korzyścią dla osoby, która nabyła niedziałający sprzęt, ta droga jednak również zawodzi.

Zwrot pieniędzy od sprzedającego za wadliwy towar

W efekcie kupujący wydał 1000 zł i otrzymał bezużyteczny sprzęt – czuje się więc oszukany i bezradny, bo nie wydaje się, by ktokolwiek pomógł mu uzyskać zwrot pieniędzy od sprzedającego. I tu może przyjść mu ze wsparciem adwokat.

Specjalista w dziedzinie prawa dokładnie rozpozna sprawę i przede wszystkim ustali, czy i w jaki sposób można pociągnąć sprzedającego do odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy używanej (zgodnie z art. 556 i art. 5561 par. 1 Kodeksu cywilnego). Jeśli pieniądze faktycznie zostały wydane na coś, co powinno działać, a nie działa – trzeba wykorzystać wszystkie możliwości do odzyskania pieniędzy. W niektórych przypadkach będzie to niestety oznaczało pozew do sądu. W takim przypadku adwokat pomoże przeprowadzić sprawę od początku do końca i zadba o to, aby zwiększyć prawdopodobieństwo finalnego sukcesu.


Szukaj adwokata