Zakupy przez Internet są coraz bardziej popularne. Aplikacje zakupowe zaczynają wygrywać z centrami handlowymi. Jednak kupując przez Internet, możemy spotkać się z nieprzyjemnymi sytuacjami i narazić się na stratę pieniędzy. Jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w świecie internetowego handlu?
Bezpieczne zakupy zaczynają się od świadomości zarówno swoich praw jako konsumenta, jak i potencjalnych zagrożeń, które mogą czyhać na kupujących w sieci.
Większość sklepów działa w zgodzie z prawem, a przedsiębiorcy nie kierują się intencją oszukania klienta. Jednak w Internecie nie brakuje stron udających sklepy, których celem jest wyłudzenie pieniędzy. Dlatego tak ważne jest zachowanie ostrożności i zapoznanie się z regulaminem sklepu internetowego oraz, w miarę możliwości, opiniami na temat sprzedającego. Regulamin jest podstawowym dokumentem regulującym zasady panujące w danym sklepie internetowym. Dokładne jego przeczytanie jest szczególnie ważne zwłaszcza wtedy, gdy firma wzbudza choćby najmniejsze podejrzenia, bo to właśnie regulamin ‒ z prawnego punktu widzenia ‒ pełni funkcję umowy między stronami.
Jeśli sklep nie posiada regulaminu, to prawdopodobnie łamie prawo. Chociaż obowiązek posiadania regulaminu jest wymagany tylko dla podmiotów świadczących usługi przez internet, to w praktyce regulamin jest istotny także przy sprzedaży towarów. Jeśli natomiast niektóre zapisy regulaminu budzą nasze wątpliwości, a my wciąż chcemy zrobić w tym sklepie zakupy – bo na przykład w ofercie jest trudny do zdobycia produkt lub cena towaru jest wyjątkowo okazyjna – to te postanowienia regulaminu powinniśmy skonsultować z adwokatem. Ekspert w dziedzinie prawa oceni, czy dokument w wystarczającym stopniu zabezpiecza nasze prawa jako konsumenta i czy sama działalność sklepu nie budzi podejrzeń na gruncie przepisów prawa. Chodzi np. o wykrycie tzw. klauzul abuzywnych, czyli takich które pogarszają sytuacje klienta (np. obowiązek zapłacenia kary jako warunek odstąpienia od umowy).
Zakupy w Internecie a pomoc ze strony adwokata
Kolejną sprawą, w której może pomóc adwokat, jest kwestia gwarancji i rękojmi. To zagadnienie, które – choć uregulowane w prawie – wciąż pojawia się w kancelariach adwokackich.

Klienci – zwłaszcza ci, którzy dokonują zakupów przez Internet regularnie i na większą skalę – przychodzą do adwokata z takimi pytaniami jak:
- Ile czasu mam na zwrot wadliwego towaru?
- Czy jeśli z towarem jest wszystko w porządku, ale rozmyśliłem się to czy możliwe jest odstąpienie od umowy zawartej na odległość i w jakim terminie muszę to zrobić?
- Czy to, co uważam za wadę produktu, faktycznie jest jego wadą i może być podstawą do reklamacji?
- Na co należy uważać, kiedy sprzedawca oferuje produkty sprowadzane z zagranicy (np. z Chin), na które czeka się nawet kilka tygodni? Jakie ryzyko niesie dropshipping, czyli wysyłka towaru do klienta realizowana nie przez sklep internetowy, którego rola ogranicza się do zbierania zamówień, lecz dostawcę?
- Co mogę zrobić, jeśli czuję się oszukany(-a), a sprzedawca ignoruje moje wiadomości i telefony?
Okazuje się bowiem, że część sprzedawców nie przestrzega przepisów dotyczących reklamacji towaru i nie zamierza dojść do porozumienia z konsumentem, który słusznie próbuje wyegzekwować przysługujące mu prawa. Wtedy z pomocą przychodzi adwokat i jeśli to konieczne – kieruje sprawę na ścieżkę postępowania sądowego.
